Voorwaarden annuleringsservice Biesen Travel
Voorwaarden annuleringsservice Biesen Travel
In dit document beschrijven wij de verschillende soorten dekkingen die in uw annuleringsservice zijn opgenomen. Wij leggen elk type dekking uit en de specifieke voorwaarden waaraan u moet voldoen om aanspraak te kunnen maken op de dekking.
Let op: Houd er rekening mee dat er uitsluitingen kunnen gelden.
U bent pas verzekerd wanneer de volledige premie is betaald en Van der Biesen Tours BV uw aanvraag heeft geaccepteerd. De begindatum en einddatum van de annuleringsservice zijn vermeld op uw (boekings)bewijs. Alleen schade die zich voordoet tijdens de looptijd van uw verzekering is gedekt.
A. Annulering
Moet u uw reis annuleren of uitstellen vanwege een gedekte gebeurtenis die hieronder staat? Dan vergoeden wij de contractueel verschuldigde annuleringskosten of de kosten van het overboeken van de reis waardoor totale annulering niet nodig is. In uw Dekkingsoverzicht staat wat wij maximaal vergoeden.
Let op: Deze dekking geldt alleen vóór uw vertrek voor uw reis.
Heeft u al betaald voor een gezamenlijke accommodatie en annuleert uw reisgenoot de reis vanwege een gedekte gebeurtenis die hieronder staat? Dan vergoeden wij eventuele extra kosten die u moet maken voor uw accommodatie.
Belangrijk:
U moet al uw reisaanbieders binnen 72 uur nadat u weet dat u uw reis moet annuleren op de hoogte stellen (ook als een arts u adviseert uw reis te annuleren). Als u een reisaanbieder pas later op de hoogte stelt en daardoor een lager bedrag terugkrijgt, dan vergoeden wij het verschil niet.
Kunt u uw reisaanbieders door een ernstige ziekte, letsel of een medische aandoening niet binnen 72 uur op de hoogte stellen? Dan moet u ze op de hoogte stellen zodra dat kan.
Gedekte gebeurtenissen:
- U of een reisgenoot wordt ziek, loopt letsel op of krijgt een medische aandoening, zo ernstig dat u uw reis moet annuleren (dit geldt ook als u of een reisgenoot een epidemische of pandemische ziekte zoals COVID-19 krijgt). Of u moet een operatie ondergaan die medisch noodzakelijk is (ook als u voor deze operatie al op de wachtlijst stond, bijvoorbeeld in verband met de transplantatie van een donororgaan). Dit geldt alleen als een arts u of een reisgenoot adviseert om de reis te annuleren voordat u de reis annuleert.
- Een eerste of tweedegraads familielid dat niet met u samen reist, wordt ziek, loopt letsel op of krijgt een medische aandoening (dit geldt ook als het familielid een epidemische of pandemische ziekte zoals COVID-19 krijgt).
één van de volgende voorwaarden moet van toepassing zijn:
a. De ziekte, het letsel of de medische aandoening is volgens een arts levensbedreigend of ziekenhuisopname is noodzakelijk;
b. Het familielid is een ouder of kind van u, heeft dringend zorg nodig en u bent de enige die deze zorg kan verlenen. - U, een reisgenoot, familielid of uw hulpdier overlijdt op of na de begindatum van de annuleringsservice en vóór uw reis.
U of een reisgenoot moet vóór uw reis in quarantaine vanwege blootstelling aan:
a. Een besmettelijke ziekte, anders dan een epidemische of pandemische ziekte; of
b. Een epidemische of pandemische ziekte (zoals COVID-19), maar alleen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
i. De quarantaine geldt specifiek voor u of een reisgenoot, wat betekent dat u of een reisgenoot specifiek en met name genoemd moet zijn in een individuele aanwijzing tot quarantaine vanwege een epidemie of pandemie; en
ii. De quarantaine geldt niet in algemene zin:
(a) voor (een bepaald deel van) een populatie, geografisch gebied, gebouw of schip (ook thuisquarantaine of vergelijkbare beperkingen), of
(b) op basis van waarnaartoe, waarvandaan of door welk land of gebied de persoon reist. Deze voorwaarde (ii) geldt ook als de individuele aanwijzing tot quarantaine specifiek u of een reisgenoot noemt.
De overige gedekte gebeurtenissen worden voortgezet met dezelfde formulering als hierboven, aangepast voor Van der Biesen Tours BV en consistent met de annuleringsservicevoorwaarden.
Heeft u vragen of twijfels over uw dekking? Neem dan contact op met Van der Biesen Tours BV.
Af- of Onderbreking
Moet u uw reis onderbreken of afbreken vanwege een gedekte gebeurtenis zoals hieronder beschreven? Dan vergoeden wij de kosten waar u recht op heeft, minus de terugbetalingen.
– De betalingen en aanbetalingen voor de reis die u niet terugkrijgt, voor het deel van de reis dat u niet kunt maken.
– Extra kosten die u moet betalen voor gedeelde accommodatie indien uw reisgenoot zijn reis moet af- of onderbreken.
Verzekerde gebeurtenissen
- U of een reisgenoot wordt ziek, loopt letsel op of krijgt een medische aandoening die zo ernstig is dat u de reis moet onderbreken (dit geldt ook bij epidemieën of pandemieën, zoals COVID-19). Of u moet een operatie ondergaan die medisch noodzakelijk is (ook als u al op de wachtlijst stond, bijvoorbeeld voor een orgaantransplantatie). Dit geldt alleen wanneer een arts u of uw reisgenoot heeft onderzocht of geadviseerd vóór de beslissing om de reis te onderbreken. Het moet volgens de arts medisch noodzakelijk zijn om de reis te onderbreken.
- Een eerste of tweedegraads familielid die niet met u meereist, wordt ziek, loopt letsel op of krijgt een medische aandoening (ook in geval van epidemieën of pandemieën zoals COVID-19). Eén van de volgende voorwaarden moet van toepassing zijn:
a. De ziekte, het letsel of de medische aandoening is levensbedreigend of vereist ziekenhuisopname.
b. Het familielid is een ouder of kind van u, heeft dringend zorg nodig en u bent de enige die deze zorg kan verlenen. - U, een reisgenoot, eerste of tweedegraads familielid overlijdt tijdens uw reis.
- U of een reisgenoot moet tijdens de reis in quarantaine vanwege blootstelling aan: a. Een besmettelijke ziekte, anders dan een epidemische of pandemische ziekte; of b. Een epidemische of pandemische ziekte (zoals COVID-19), maar alleen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
i. De quarantaine geldt specifiek voor u of een reisgenoot.
ii. De quarantaine geldt niet in algemene zin voor een bepaald geografisch gebied, gebouw of schip. - U of een reisgenoot is betrokken bij een verkeersongeval tijdens uw reis. Eén van de volgende voorwaarden moet van toepassing zijn:
a. U of uw reisgenoot heeft medische zorg nodig; - U bent wettelijk verplicht een gerechtelijke procedure bij te wonen tijdens uw reis, tenzij dit betrekking heeft op werkgerelateerde verplichtingen.
- Uw woonadres wordt onbewoonbaar.
- U of een reisgenoot bent als passagier aan boord van een gekaapt vliegtuig, voertuig, vaartuig of trein.
- U, een reisgenoot of een eerste of tweedegraads familielid wordt als militair herplaatst of het verlof wordt ingetrokken, behalve in geval van oorlog of disciplinaire maatregelen.
- U mist ten minste 50% van uw reis door:
A. Vertraging bij de vervoersmaatschappij;
B. Een staking, tenzij deze al werd aangekondigd voor de afsluiting van de verzekering;
C. Een natuurramp;
D. Wegen die afgesloten zijn door slecht weer;
E. Verloren of gestolen reisdocumenten die niet op tijd kunnen worden vervangen. - Een vervoersmaatschappij weigert u of een reisgenoot in te laten stappen vanwege de verdenking van een besmettelijke ziekte.
- U moet aanwezig zijn bij de geboorte van een kind van een eerste- of tweedegraads familielid.
- Uw geboekte accommodatie wordt onbewoonbaar.
- De overheid geeft een verplichte evacuatieopdracht vanwege een natuurramp op uw bestemming, maar alleen als de verzekering is afgesloten vóór de gebeurtenis die aanleiding geeft tot de evacuatie.
- Een terroristische gebeurtenis vindt plaats op minder dan 100 kilometer van uw verblijfplaats, zoals vermeld in het originele reisschema van de reisaanbieder, met uitzondering van gebeurtenissen die 30 dagen voor boeking van de reis al plaatsvonden op minder dan 40 kilometer van deze locatie.
Algemene Uitsluitingen
Hieronder worden de algemene uitsluitingen beschreven die van toepassing zijn op alle dekkingen van onze annuleringsservice bij Van der Biesen Tours BV. Een “uitsluiting” is iets dat niet gedekt wordt.
Onze annuleringsservice biedt geen dekking, vergoeding of diensten bij activiteiten die in strijd zijn met geldende wet- of regelgeving, zoals economische of commerciële sancties en embargo’s. Als u reist of handelt tegen de voorschriften of adviezen van een overheid, dan is er geen dekking voor gebeurtenissen of schade die direct verband houden met de reden op grond waarvan dit advies of voorschrift is afgegeven.
- Wij vergoeden geen schade of bieden geen hulp die een direct of indirect gevolg is van een van de volgende algemene uitsluitingen, indien deze van toepassing zijn op u, een reisgenoot of een familielid:
Iedere schade, toestand of gebeurtenis die al bekend, te voorzien of te verwachten was op het moment dat u de annuleringsservice afsloot; - Letsel opzettelijk toegebracht aan uzelf of een zelfmoordpoging van uzelf;
- Normale zwangerschap of bevalling zonder complicaties, tenzij dit duidelijk als verzekerde gebeurtenis is vermeld bij Annulering of Af- of Onderbreking van de reis;
- Het gebruik of misbruik van alcohol of drugs, of daaraan gerelateerde fysieke symptomen, behalve wanneer het om medicijnen gaat die door een arts zijn voorgeschreven en gebruikt zoals voorgeschreven;
- Handelingen met het doel schade te veroorzaken;
- Werken als bemanningslid (inclusief als stagiair of in opleiding) aan boord van een vliegtuig, vaartuig of commercieel voertuig;
- Deelname aan of training voor professionele of semiprofessionele sportwedstrijden;
- Deelname aan of training voor een amateursportwedstrijd tijdens uw reis, met uitzondering van deelname aan informele recreatieve sportwedstrijden of toernooien georganiseerd door hotels, resorts of cruiseschepen voor hun gasten;
- Deelname aan of het beoefenen van:
Activiteiten op grote hoogte;
Vechtsporten;
Racen of racetrainingen in een gemotoriseerd voertuig of vaartuig;
Vrij duiken; - Deelname aan strafbare feiten of het overtreden van veiligheidsvoorschriften;
- Een epidemie of pandemie, tenzij specifiek vermeld als gedekt onder de afgesloten dekking(en);
- Een natuurramp, tenzij specifiek vermeld als gedekt onder de afgesloten dekking(en);
- Lucht-, water- of andere verontreiniging, of de dreiging van uitstoot van verontreinigende stoffen, inclusief thermische, biologische en chemische verontreiniging of besmetting;
- Nucleaire reactie, straling of radioactieve besmetting;
- Militaire dienst, tenzij specifiek vermeld als gedekt onder de afgesloten dekking(en);
- Sociale onrust, tenzij specifiek vermeld als gedekt onder de afgesloten dekking(en);
- Een terroristische gebeurtenis, tenzij specifiek vermeld als gedekt onder de afgesloten dekking(en). Deze uitsluiting geldt niet voor de dekking van medische kosten en SOS-hulpverlening;
Vliegtuig- en politieke risico’s; - Cyberrisico;
- Kosten die ontstaan naar aanleiding van acties, reiswaarschuwingen, reisadviezen of verboden van een overheid, tenzij specifiek vermeld als gedekt onder de afgesloten dekking(en);
Volledige staking van de bedrijfsactiviteiten van een reisaanbieder om financiële redenen, ongeacht of faillissement wordt aangevraagd; - Beperkingen van een reisaanbieder met betrekking tot bagage, inclusief medische benodigdheden en apparatuur;
- Schade veroorzaakt door langzaam werkende weersinvloeden of andere invloeden (natuurgeweld uitgezonderd), slijtage, de aard of een gebrek van de bagage, mot, knaagdieren en/of insecten;
Opzet, grove schuld of grote nalatigheid door uzelf of een reisgenoot; - Het voornemen om gezondheidszorg of een medische behandeling te ondergaan tijdens uw reis.
Wat verwachten wij van u?
- Wij verwachten van u dat u:
Zo snel mogelijk contact met ons opneemt bij schade. Dit dient u te doen: a. In geval van overlijden van een verzekerde, binnen 24 uur, per telefoon of e-mail; b. Wanneer een verzekerde langer dan 24 uur in een ziekenhuis moet worden opgenomen, binnen 7 dagen na opname, schriftelijk of per e-mail; c. In alle andere gevallen binnen 28 dagen nadat u voor het eerst terug bent in Nederland. Heeft u een geldige reden dat dit niet lukt, dan geldt een uiterste termijn van 30 dagen na terugkeer in Nederland. - Reageert op onze voorstellen binnen een uiterste termijn van 30 dagen.
- Ons de juiste en noodzakelijke informatie verstrekt en uzelf op de hoogte stelt van alle relevante belangrijke informatie.
- De aanwijzingen van onze alarmcentrale opvolgt.
- Zich aan de wet houdt.
- Goed zorgt voor uw spullen.
- Al het mogelijke doet om de schade te beperken.
- De documenten aanlevert die wij van u vragen.
Hoe stellen wij de schade vast en hoe vergoeden wij die?
U hoort zo snel mogelijk van ons of wij de schade vergoeden en hoeveel de vergoeding bedraagt. Vul het (digitale) schadeformulier volledig en naar waarheid in, zodat wij de schade goed kunnen vaststellen. U dient in het bezit te zijn van de originele rekeningen. Deze kunnen wij bij u opvragen als bewijs. Indien wij schade aan een verzekerd object vergoeden, kunnen wij van u verlangen dat u het eigendom aan ons overdraagt. Wij betalen de vergoedingen aan u, tenzij u ons heeft laten weten dat deze aan iemand anders betaald moeten worden. Als u komt te overlijden, worden de vergoedingen aan de wettige erfgenamen betaald.
Wanneer vragen wij betaalde schade terug?
Wij kunnen een schadevergoeding terugvorderen in de volgende gevallen:
Als een ander aansprakelijk is voor uw schade, hebben wij het recht om de schadevergoeding die wij hebben betaald, terug te vragen aan die ander.
Als wij erachter komen dat schade toch niet gedekt is, mogen wij de vergoeding terugvorderen.
Meerdere dekkingen
Heeft u recht op een vergoeding op basis van een andere regeling, wet of verzekering? a. Dan ontvangt u via onze annuleringsservice geen vergoeding; b. Wij vergoeden wel de schade die niet door de andere regeling, wet of verzekering wordt gedekt; c. Voor uitkeringen bij overlijden en/of invaliditeit door een ongeval geldt deze beperking niet; d. Als wij toch op uw verzoek schade vergoeden of kosten vooruitbetalen, draagt u op dat moment het recht op vergoeding uit een andere regeling of verzekering aan ons over.
Heeft u meerdere dekkingen bij ons afgesloten voor hetzelfde risico? Dan keren wij nooit meer uit dan twee keer het verzekerde bedrag.
Privacy en persoonlijke gegevens
Wij houden ons bij het verzamelen, verkrijgen en gebruiken van persoonlijke gegevens aan de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens en het Verbond van Verzekeraars. Voor meer informatie kunt u onze Privacyverklaring raadplegen.
Hoe gaan wij met fraude om?
Bij fraude wordt het vertrouwen tussen ons en onze klanten geschonden. Bij ontdekking van fraude nemen wij de volgende maatregelen:
- Een schade niet vergoeden.
- Een uitgekeerde vergoeding terughalen.
- Extra gemaakte kosten in rekening brengen.
- De annuleringsservice bij ons opzeggen.
- Aangifte doen bij de politie.
Premie betalen
U dient de volledige premie per omgaande betalen en in ieder geval voordat de dekking ingaat. Als u dit niet doet, heeft u geen dekking. U moet de premie dan alsnog betalen, ook al is de gedekte periode voorbij.
Wilt u gedekt zijn? Maak dan zo snel mogelijk de premie, administratiekosten en eventuele kosten voor het incassobureau over. Zodra wij deze betaling ontvangen, bent u weer gedekt, maar dit gebeurt niet met terugwerkende kracht. In de tussenliggende periode bent u dus niet gedekt.